Improving Children's Social Emotional Development Through “Uno Stacko” Games
Main Article Content
Nauratuddini
Ade Tursina
Nur Balqis Mutia
This study aims to determine the improvement of children's social emotional development through uno stacko games at TAUD Luqmanul Hakim Kindergarten, Langsa City. The research method used is class action research (PTK). The research subjects in this study were children aged 5-6 years, totalling 8 people consisting of 4 girls and 4 boys. Indicators of social emotional development aspects assessed include: familiarity playing with peers; having empathy and sympathy; sharing with others; respecting the rights / opinions / work of others; using socially acceptable ways of solving problems; being cooperative; being tolerant; expressing emotions in accordance with existing conditions; recognise manners and courtesy in accordance with local socio-cultural values. Data collection was conducted using observation, interview, and documentation methods. The results showed that there was an increase in children's social emotional development in cycle I with a value of 61.75% to 92.25% in cycle II. So it can be concluded that the uno stacko game can improve children's social emotional development at TAUD Luqmanul Hakim Kindergarten, Langsa City.
Ade Tursina. (2022). Dampak Bullying Terhadap Psikososial Anak Usia Dini. Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 16.
Ahmad Susanto. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori. Bumi Aksara.
Aisyah Rodhwa Nisa. (2021). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun: Tinjauan Pada Aspek Kesadaran Diri Anak. Jurnal Audhi, 4(1), 2.
Aprily, N. M., Laeni, N. A., & Rahman, T. (2023). Analisis Media Pembelajaran Untuk Memfasilitasi Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Riset Golden Age PAUD …, 6(2).
Cantika, A. K., Rasmani, U. E. E., & Dewi, N. K. (2023). Efektivitas Media Pembelajaran Uno Stacko Untuk Meningkatkan Kemampuan Pengenalan Konsep Bilangan Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Kumara Cendekia, 11(1), 16–26.
Darling-Churchill, K., & Lippman, L. (2016). Early Childhood Social And Emotional Development: Advancing The Field Of Measurement. Journal Of Applied Development Psychology, 1–7.
Dewi, E., Mulyana, E., & Santana, F. D. T. (2020). Permainan Congklak Sebagai Media Pembelajaran Dalam Menumbuh Kembangkan Sosial Emosional Pada Anak-Anak Usia Antara 5-6 …. CERIA (Cerdas Energik …, 3(3), 205–211.
Fadhilah, F. (2015). Media Pembelajaran yang Cocok bagi Anak-anak Usia Dini Taman Kanak-kanak. Jurnal Studi Pendidikan, Riset Dan Pembangunan Pendidikan Islam, 4(2), 21–40.
Fathur Rahma Yanti. (2021). Upaya Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Melalui Belajar Kelompok Pada Kelas B di PAUD PGRI 15 A Iringmulyo Metro Timur. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
Iqbal, M. ., Auliana, A., Dinda Sari, D., Rahman, F., & Haekal, M. . (2023). Unveiling The Linguistic Journey: Investigating Word Class Acquisition In 3-5 Year Old Children Through A Qualitative Approach. Child Education Journal, 5(1), 61–73. https://doi.org/10.33086/cej.v5i1.4234
Junaidi, J. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56.
Larasati, M. dan P. E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran USH (Uno Stacko Hitung). Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 150–162.
Nadia, D. (2022). Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Perandii TK IT Permata Sunnah, Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 28.
Nana Syaodih Sukmadinata. (2016). Metode Penelitian Pendidikan (11th ed.). Rosdakarya.
Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi Pada Anak Usia Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103–111.
Saridawati. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini Melalui Metode Proyek Di Tk Nurul Ihsan Ilmi Medan Tembung. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Suharsimi Arikunto. (2007). Penelitian Tindakan Kelas (PT. Bumi Aksara (ed.)).
Tukiran Taniredja. (2013). Penelitian Tindakan Kelas: Untuk Pengembangan Profesi Guru: Praktik Praktis dan Mudah (Cet 5). Alfabeta.
Umar Sulaiman. (2019). Tingkat Pencapaian Aspek Perkembangan Anak Usia 5 - 6 Tahun Berdasarkan Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Nanaeke, 2(1), 58.
Veryawan, M. P. (2022). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT. Insan Cendikia Mandiri.
Vivi Ratnawati. (2023). Media Permainan Uno Stacko Sebagai Sarana Melatih Kepercayaan Diri Siswa. Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Zamiah, N., & Nurhenti, D. (2013). Pemanfaatan Media Permainan Balok Untuk Meningkatkan Kemampuan Sosial Emosional Anak Kelompok A Di PPT Kuncup Harapan Semolowaru Surabaya. PAUD Teratai, 1–6.



