An Error Analysis Of The Choir Performance at SDN 2 Sukamanah, Tasikmalaya In Singing 'Mengheningkan Cipta' From A Musical Perspective
Main Article Content
Cindy Aurellia
Resa Respati
Aini Loita
This study aims to analyze musical errors in the choir performance of SDN 2 Sukamanah, Tasikmalaya, when singing the national mandatory song Mengheningkan Cipta. This topic is important because mandatory songs carry educational and symbolic values that should be understood from the elementary level. The method used is content analysis with a qualitative approach. Data were obtained through direct observation and video recordings, then analyzed both auditorily and notationally. The results revealed several musical deviations, such as pitch inaccuracies, inappropriate use of vocal ornamentation, application of staccato techniques not present in the original score, and alterations in note values that disrupted the rhythmic structure. These deviations reflect a habit of free interpretation that has developed in the school environment but is not in harmony with the solemn character of the song. This study emphasizes the importance of proper musical education so that students can understand and express national mandatory songs both musically and contextually in accordance with the values they convey.
Andari, I. A. (2023) Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Menstimulasi Kecerdasan Musikal Anak Usia Dini. Widya Sundaram: Jurnal Pendidikan Seni Dan Budaya 1(1), 55-70.
Anita, R. A. (2023). Menumbuhkan Rasa Cinta Tanah Air pada Anak melalui Paduan Suara Lagu Nasional: Sebuah Teknik Comfusy. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 10(2), 16.
Benward, B., & Saker, M. (2021). Music in Theory and Practice, Volume 1 (10th ed.). McGraw-Hill Education. ISBN 9781260493450
Fadhilah, R. N. (2021). Studi Deskriptif Tim Paduan Suara SD Negeri 01 Kota Bengkulu Dalam Konteks Musikalitas. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar.
Hera, T. (2023). Pendidikan Seni Berbasis Masyarakat: Sebuah Pewarisan, Apresiasi, Arena Ekspresi Kreatif. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, No. 1, pp. 831-839).
Heriawan, A. R. (2017). Ornamentasi Pada Lagu Dangdut Pagar Makan Tanaman Gaya Mansyur S .
Jianbing, Y. Z. (Jianbing, Y., Zhiqiang, X., Yufeng, X., & Zhengxing, G. ). 2023. Seismic behavior of reactive powder concrete (RPC) interior beam–to-column joints under reversed cyclic loading. Case Studies in Construction Materials, 18, e01792.
Kaschub, M., & Smith, J. (2022). Experiencing Music Composition in Middle School General Music. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.
Mintargo, W. (2018). Fungsi dan Makna Lagu Perjuangan Indonesia.
Ichsan, I., & Ali, A. (2020). Metode pengumpulan data penelitian musik berbasis observasi auditif. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik, 2(2), 85-93.
Nababan, T. P. (2024). Penerapan Teknik Intonasi Lagu Mauliate Di Ho O Tuhan Koor Ama Judika pada Ibadah Minggu di Gereja HKBP
Nagasaribu IV Resort Nagasaribu Tahun Pembelajaran . Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain, 1(5), 289-298.
Nurfadilah, N. Y. (2022). Pengaruh Pembiasaan Mendengarkan Kawih Sunda Terhadap Kemampuan Musikalitas. Collase (Creative of Learning Students Elementary Education), 5(6), 1062-1069.
Pambajeng, N. R. (2019). Teknik vokal dan pembawaan lagu keroncong stambul Tinggal Kengangan. Budiman BJ oleh Subarjo HS. Promusika.
Polhaupessy, Y. (2024). Pengembangan Metode Kodaly Dalam Proses Pelatihan Paduan Suara Anak Pada Jemaat GKI Solafide Sereh. Jurnal Musik dan Seni , 2(1), 38-54.
Pratama, Z. W., Setyoko, A., & Arozaq, F. Y. (2021). Ornamentasi Vokal pada Tarsul Kutai Kartanegara. Jurnal Mebang: Kajian Budaya Musik dan Pendidikan Musik, 1(1), 25-34.
Respati, R., & Fuadah, U. S. (2018) Pembelajaran Ansambel Musik untuk Siswa Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 30-37
Simbolon, J. (2024). Implementasi Gaya Vokal Broadway pada Lagu" My Funny Valentine" (Doctoral dissertation, ISI Yogyakarta).
Sumarno, S. (2020). Analisis isi dalam penelitian pembelajaran bahasa dan sastra. Edukasi Lingua Sastra, 18(2), 36-55.
Sundberg, J. The Science of the Singing Voice. DeKalb: Northern Illinois University Press.
Satriawaty, S. (2018). Cooperative Learning Pada Lagu Indonesia Raya dan Lagu Mengheningkan Cipta Dalam Kegiatan Ektrakurkuler di sma negeri 5 takalar doctoral dissertation, universitas negeri makassar.
Surasa, D. (2020). Pembelajaran Vokal dan Nilai Estetika Lagu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Musik, 4(1), 58–66.
Sari, R. P. (2018). Nilai Edukatif Lagu-Lagu Nasional dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 23–35.
Suryati, S. S. (2016). Ornamentasi Seni Baca Al-Qur’an dalam Musabaqoh Tilawatil Qur’an sebagai Bentuk Ekspresi Estetis Seni Suara. . Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 17(2), 67-74.
Titze, I. R. (2018). Principles of Voice Production. Iowa City: National Center for Voice and Speech.
Windasari, W., & Mahmudah, I. (2024). Perspektif Guru terhadap Pembelajaran Seni Musik dengan Pianika Kelas V MIS Al-Jihad Kota Palangka Raya. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan, 2(2), 126-134.
Yarbrough, C. (2021). An Introduction to Scholarship in Music. Cognella Academic Publishing.
Yasrika, I. &. (2020). Comparison Study of Keroncong Singing Style of Tuti Maryati and Sundari Soekoco. In 2nd International Conference on Arts and Design Education, 246-250.