DEVELOPMENT OF HALAL TOURISM AREA ON BANTAYAN BEACH SENEUDON
DOI:
https://doi.org/10.52490/attijarah.v5i1.1565Keywords:
Bantayan Beach, Halal Tourism, Tourism AreaAbstract
Increasing the halal industry is carried out through various efforts by the government. One sector that has escaped the government's attention is the tourism sector. This study aims to determine the development of halal tourism on Bantayan Beach. Data collection was done by interview technique. The respondents in this study were business owners and local government. The findings from this study are that Bantanyan Seunudon Beach has made efforts to create halal tourism. The illustration and construction can be seen from the provision of sharia-based places, the construction of sharia culture, and sharia facilities.
References
An-Nabahah. (2000). Sistm Ekonomi islam. jurnal ekonomi.
Anugraha, H. H. (2018). Desa wisata halal : Konsp dan Implementasi Di Indonesia. Jurnal human falah, 43-45. DOI: http://dx.doi.org/10.30829/hf.v0i0.1336
Arsyiah, H. r. (2009). Pemberdayaan masyarakat dalam pembangunan ekonomi. Jurnal wacana.
Azizah, R. N. (2021). membaca konsep wisata halal di kota Batu. jurnal ilmu budaya, 23-24. DOI: http://dx.doi.org/10.21776/ub.kusalawa.2021.001.02.02
Buhalis, D., Amaranggana, A. (2013). Smart Tourism Destinations. In: Xiang, Z., Tussyadiah, I. (eds) Information and Communication Technologies in Tourism 2014. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03973-2_40
Chanin, Oraphan & Sriprasert, Piangpis & Rahman, Hamzah & Don, Mohd S.. (2015). Guidelines on Halal Tourism Management in the Andaman Sea Coast of Thailand. Journal of Economics, Business and Management. 3. 791-794. 10.7763/JOEBM.2015.V3.287. DOI: https://doi.org/10.7763/JOEBM.2015.V3.287
Ferdiansyah, H. (2020). PENGEMBANGAN PARIWISATA HALAL DI INDONESIA
MELALUI KONSEP. Sustainable Tourism Research, 33-34.
Finance, A. (2022). pengertian, konsep, destinasi halal Indonesia. Retrieved from https://adira.co.id .
Henderson, J. (2010). Syaria - compliment hotel . Tourism and hospitaly reseacrh, 246-256.
Jaelani, Aan. (2017). Industri wisata halal di Indonesia: Potensi dan prospek. MPRA Paper No. 76237. 10.13140/RG.2.2.29350.52802. Jonshon. (41). fundamental of marketing, fourt dition, American manajemen. 2002. DOI:10.13140/RG.2.2.29350.52802
Mahranizar, L. (2021). PENGEMBANGAN WISATA HALAL DI KOTA BANDA ACEH. ilmu pemerintahan, 165-169. DOI: https://doi.org/10.33701/jipwp.v47i2.2231
Milatina, A. N. (2019). Peran pemerintah untuk menumbuhkan potensi pngembangan pembangunan pariwisata halal di Indonesia. jurnal Manajemen dan Bisnis islam, 104- 106. DOI: https://doi.org/10.32528/jmbi.v5i1.2587
Waluyo Waluyo,dkk (2022). Potensi pengembangan wisata halal desa Manggoro untuk menunjang ekonomi rakyat. Jurnal Pariwisata dan budaya, 177.
DOI: https://doi.org/10.31294/khi.v13i2.14413
Pinata, G. (2009). Pengantar ilmu pariwisata. yogyakarta: Andi.
Priyadi, U. (2016). pariwisata syariah prospek dan pengembangan. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Rahman, A. (2013). Malaysia as Global Halal Hub. Food & Agribusiness Marketing, 154- 166.
Rahman, Bobby & Rasyidin, Rasyidin & Muzaffarsyah, Teuku & Zulhilmi, Zulhilmi. (2021). Pengelolaan Wisata Halal Di Situs Guha Jepang Gampong Blang Panyang Kota Lhokseumawe Aceh. Indonesian Community Service and Empowerment Journal (IComSE). 2. 116-123. https://doi.org/10.34010/icomse.v2i1.4722.
Ratman. (2016). pembangunan destinasi prioritas. Jakarta: kementrian pariwisata indonesia.
Sancheng. (2017). Faktor yang mmpengaruhi ksdiaan mebayar untuk pariwisata berkelanjutan. tourism.
Santoso, E. B. (2021). pengembangan wisata halal di Banda Aceh. Ilmu pemerintah, 196.
Saputri, i. e. (2020). analisis potensi pengembangan wisata halal sebagai lapangan kerja baru untuk peningjkatan konomi masyarakat. jurnal studi objek wisata , 5-6.
Satriana, E. D. (2018). Perkembangan, Peluang, dan Tantangan. Jounal of halal product and research, 32-43.
Satriana, E. d. (2018). Wisata Hala : perkmbangan, peluang, dan tantangan. Journal of Halal Product and Research , 35-36.
Sriviboone. (2017). factor stimilating thai Hotel emterpeuner yo applay for halal. Suvarnabhumi institut of tecnology, 46-60. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/svittj/article/view/177255
STISIP, S. P. (2020). Perkembangan Peluang dan Tantangan Wisata Halal di Aceh ABADIYA, 44.
Subarkah. (2018). iplomasi Pariwisata Halal Nusa Tenggara Barat. International Studies, 188-203.
Sucipto, H. (2014). Wisata cerita. Jakarta Selatan: Grafindo book media. Sulekhan, M. (2012). Penyelengara pemerintahan desa. Malang: Setara press. Suyitno. (2001). Perencanaan wisata. Yogyakarta: Kanisius.
Widagyo, K. G. (2021). Analisis pasar pariwisata halal indonesia . golongan yang antagonis, yaitu sebagian umat Muslim yang masih.
Widhyasiti, I. (2016). Pentingnya Aspek gevoerment power dalam pengembangan pariwisata daerah. jurnal ekonomi dan kewirausaan, 4.
Wijayanti, Y. T. (2021). Komunikasi pemasaran wisata halaldi Bayuangi dan Gunung kidul. Jurnal komunikasi, 70-73.