Transforming Quranic Learning: Empowering Grade 3 Students' Understanding of Surah Al-‘Alaq Using PBL
Keywords:
Quranic Learning, Al 'Alaq, PBL, StudentsAbstract
ABSTRACT ENGLISH:
This Students lack comprehension of religious and ethical ideas, posing a significant challenge in contemporary education. A possible approach to address this issue is through Islamic Religious Education, which aims to cultivate student character and inculcate essential moral and spiritual values for everyday life. Students in grade 3 of SD Negeri 054876 Cinta Dapat still do not understand the meaning of Surah Al-'Alaq. This surah provides an important message about the importance of reading and learning to serve God. A more efficient learning method is needed because students still lack understanding of its meaning. By using a problem-based learning (PBL) approach, this study aims to improve students' understanding of Surah Al-'Alaq in class 3 of SD Negeri 054876 Cinta Dapat. Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles, consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. To collect data, this study used observation, documentation, and written tests. The results show that the application of the PBL model can improve students' understanding of the meaning of Surah Al-'Alaq. This increase in understanding is demonstrated by their improved knowledge of the material. PBL is well-known for teaching students more about scientific and moral standards while also boosting their understanding of religious education themes. To enhance student motivation to study, combine PBL-based learning activities with more creative and engaging activities.
ABSTRACT INDONESIAN:
Siswa tidak memahami prinsip keagamaan dan etika, yang merupakan masalah besar di dunia pendidikan saat ini. Salah satu cara untuk memperbaikinya adalah melalui Pendidikan Agama Islam (PAI), yang berfungsi untuk membangun karakter siswa dan menanamkan nilai-nilai moral dan spiritual yang penting untuk kehidupan sehari-hari. Peserta didik di kelas 3 SD Negeri 054876 Cinta Dapat masih belum memahami makna Surah Al-‘Alaq. Surah ini memberikan pesan penting tentang betapa pentingnya membaca dan belajar untuk mengabdi kepada Tuhan. Dibutuhkan metode pembelajaran yang lebih efisien karena siswa masih kurang memahami artinya. Dengan menggunakan pendekatan pembelajaran berbasis masalah (PBL), penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman siswa Surah Al-‘Alaq di kelas 3 SD Negeri 054876 Cinta Dapat. Penelitian Tindakan Kelas dilakukan dalam dua siklus, terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Untuk mengumpulkan data, penelitian ini menggunakan observasi, dokumentasi, dan tes tertulis. Hasilnya menunjukkan bahwa penerapan model PBL dapat meningkatkan pemahaman siswa tentang makna Surah Al-‘Alaq. Peningkatan pemahaman ini terlihat dari peningkatan jumlah yang mereka ketahui tentang teks. Sudah diketahui bahwa PBL membantu siswa belajar lebih banyak tentang nilai-nilai keilmuan dan moral dan meningkatkan pemahaman mereka tentang subjek pendidikan agama. Untuk membuat siswa lebih termotivasi untuk belajar, disarankan agar kegiatan pembelajaran yang menggunakan model PBL dikombinasikan dengan aktivitas yang lebih kreatif dan menarik.
References
Adib, M.A. (2022) ‘Aktualisasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam pada Surat Al-Alaq Ayat 1-5 dalam Pembelajaran Agama Islam’, Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 11(1), pp. 1–18. Available at: https://doi.org/10.35878/islamicreview.v11i1.351.
Alkalah, C. (2016) ‘Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Pantun Pada Materi Isi Kandungan Q.S. Al-‘Ashr dan Q.S. Al-‘Alaq Ayat 1-5 Kelas IX MTS.N 3 Mempawah’, 19(5), pp. 1–23.
Ariyanto, K.N.R., Nursyamsiyah, S. and Tamami, B. (2023) ‘Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran PAI Kelas VIII di SMP Muhammadiyah Bondowoso’, Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), pp. 1–10.
Azizi Batubara, A.H. and Salminawati (2022) ‘Pengertian Ontologi Dalam Perspektif Pendidikan Islam’, Journal of Social Research, 1(4), pp. 239–247. Available at: https://doi.org/10.55324/josr.v1i4.72.
Fadhillah, N., Siregar, E. A., Lestari, U. H. P., Rahman, F., & Khalsiah, K. (2024). Society 5.0 in Education: Interactive Learning through Digital Media Integration on Teaching Speaking. Scope: Journal of English Language Teaching, 9(1), 392-402.
Hidayat, R. et al. (2024) ‘Metode Pembelajaran Pendidikan Islam’, EL-Hadhary: Jurnal Penelitian Pendidikan Multidisiplin, 2(01), pp. 34–47. Available at: https://doi.org/10.61693/elhadhary.vol201.2024.34-47.
Ibrahim, R. (2013) ‘Pendidikan Multikultural: Pengertian , Prinsip , dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam’, Addin, 7(1), pp. 1–26.
Ilham, M., Rahman, F., Kholid, M., & Sari, D. D. (2024). The Efficacy of e-Guru Application in Boosting Learning Effectiveness: Does It Deliver Results?. International Journal of Social Learning (IJSL), 4(2), 197-209. https://doi.org/10.47134/ijsl.v4i2.257
Ilham, M., Rahman, F., Sari, D. D., & Annisaturrahmi, A. (2023). Enhancing Preschool English Vocabulary Through Multimedia Tools: Insights from a Mixed-Methods Study. Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 93-102.
Makhmudah, S. (2017) ‘Hakikat Ilmu Pengetahuan dalam Perspektif Modern dan Islam’, AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan dan Keislaman, 4(2), pp. 202–217. Available at: https://doi.org/10.53627/jam.v4i2.3173.
Miyanto, D. (2021) ‘Analisis Terhadap Surat Al-’Alaq Ayat 1-5 Tentang Nilai-Nilai Pendidikan Islam’, Al Iman: Jurnal Keislaman dan Kemasyarakatan, 5(1), p. hal. 87-88.
Nurmutia, H.E. (2019) ‘Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa’, Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), p. 98. Available at: https://doi.org/10.32939/ejrpm.v2i2.443.
Rahman, A. et al. (2022) ‘Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan’, Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), pp. 1–8.
Safithri, R., Syaiful, S. and Huda, N. (2021) ‘Pengaruh Penerapan Problem Based Learning (PBL) dan Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Berdasarkan Self Efficacy Siswa’, Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), pp. 335–346. Available at: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.539.
Said, C. (2016) ‘Paradigma Pendidikan Dalam Perspektif Surah Al-Alaq Ayat 1-5’, HUNAFA: Jurnal Studia Islamika, 13(1), p. 91. Available at: https://doi.org/10.24239/jsi.v13i1.415.91-117.
Sunani, E. (2023) ‘Urgensi Belajar Menurut Al-Qur’an Kajian Surat Al-Alaq Ayat 1-5’, Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Keislaman, 3(3), pp. 317–326. Available at: https://doi.org/10.55883/jipkis.v3i3.85.
Ulfiah, S., Samhudi, S., & Rahman, F. (2024). The Implementation of Rally Coach Strategy in Teaching Reading Comprehension A Quasi Experimental Research. Journal of English Language and Pedagogy (JELPA), 2(1), 13-23.
Zainuri, H., Mandagi, D. W., Rela, I. Z., Nurtanto, M., Rusman, M. A. A., Syafrizal, S., Sahir, S. H., Simarmata, J., & Aini, A. (2024). Desain Penelitian Kualitatif. Yayasan Kita Menulis.
Zurriyati, Z., Br, A., Angin, P., & Rahman, F. (2023). Exploring Al-Ghazali’s concept of education: A study of speech acts through English language lens. Englisia: Journal of Language, Education, and Humanities, 10(2).