SOSIALISASI KOMUNIKASI PEMASARAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN PENJUALAN TERNAK IKAN LELE
DOI:
https://doi.org/10.52490/malikalshalih.v1i1.668Keywords:
marketing communication, marketing, catfish livestock businessAbstract
The conventional marketing system which still distributes their product from mouth to mouth and social medial using hasn’t maximized yet were problems that found in livestock business owned by Desa Uteunkot is contributing this community services activities. The purpose of this activity is educating mitra about the importance of marketing communication to reach out more consumer. The implementation method used is socialization to the society in Desa Uteunkot. The number of this socialization participants was 25 participants. After this community service implementation, there is an increase in catfish sales volume in the amount of 11%.
References
Atmoko, T. P. H. (2018). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Di Cavinton Hotel Yogyakarta. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 1(2), 83–96. https://doi.org/10.17509/jithor.v1i2.13769
Dellia Mila Vernia, Widiyarto, S., Dwi Narsih, Mu’thia Mubashira, & Leni Tiwinyanti. (2020). Sosialisasi Dan Pembekalan Strategi Pemasaran Produk Olahan Pisang Pada Siswa Pondok. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(1), 125–128. https://doi.org/10.37859/jpumri.v4i1.1919
Friadi, J. (2022). Sosialisasi dan Penyuluhan Strategi Pemasaran Digital Pada UMKM Baby Smart Bubur Bayi Berbasis E-Commerce. Jurnal Pengabdian Barelang, 4(1), 71–77. https://doi.org/10.33884/jpb.v4i1.4712
Hamid, A. A., Zubaedah, L. M., Irawan, A., & Nurselvy, N. (2021). Penyuluhan Strategi Pemasaran Online Dalam Menghadapi Pandemi Covid-19 Dikelurahan Cinangka, Kecamatan Sawangan, Kota Depok. Jurnal Abdimas Tri Dharma Manajemen, 2(3), 46. https://doi.org/10.32493/abmas.v2i3.p46-53.y2021
Lubis, A. N. (2004). Strategi Pemasaran Dalam Persaingan Bisnis. Persepsi Masyarakat Terhadap Perawatan Ortodontik Yang Dilakukan Oleh Pihak Non Profesional, 1–14. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://fiskal.kemenkeu.go.id/ejournal%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.cirp.2016.06.001%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.powtec.2016.12.055%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2019.02.006%0Ahttps://doi.org/10.1
Mumtahana, Atun, H., Nita, S., & Tito, A. W. (2017). khazanah informatika Pemanfaatan Web E-Commerce untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran. Pemanfaatan Web E-Commerce Untuk Meningkatkan Strategi Pemasaran, 3(1), 6–15. http://journals.ums.ac.id/index.php/khif/article/view/3309/2784
Oktaviandi, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Ikan pada Kelompok Tani Sugoi’is Kabupaten Sukabumi. Syntax Idea, 2(10), 827–836. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article
Panuju, R. (2019). Komunikasi Pemasaran. PT. Kencana.
Rahmaniar, Anisah, S., & Junaidi, A. (2021). Penyuluhan Strategi Komunikasi Pemasaran Pada Usaha Kecil Dan Menengah Di Kelurahan Cipondoh Makmur Tangerang. Jurnal Abdidas, 2(2), 273–279. http://abdidas.org/index.php/abdidas
Saleh, M. Y., & Said, M. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. PT. CV Sah Media.
Sarfiah, S., Atmaja, H. E., & Verawati, D. (2019). UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. Jurnal REP (Riset Ekonomi Pembangunan), 4(2), 1–189. https://doi.org/10.31002/rep.v4i2.1952
Setiawati, I., & Widyartati, P. (2017). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Peningkatan Laba Umkm. Strategi Komunikasi Pemasaran, 20, 1–5. file:///C:/Users/BAYU/Downloads/Documents/263-760-1-PB.pdf
Sriyanto, Harimukti, F., Kasidin, & Sutianingsih. (2020). PENYULUHAN PENGEMBANGAN STRATEGI PEMASARAN PRODUK MAKANAN RINGAN DI DESA NGIJO KECAMATAN TASIKMADU KABUPATEN KARANGANYAR. Jurnal Pengabdian Masyarakat Kewirausahaan Indonesia, 6(1), 53–61.
Sumarwan, U., & Tjiptono, F. (2018). Strategi Pemasaran dalam Perspektif Perilaku Konsumen. PT. Penerbit IPB Press.
Syafariani, F., Sitanggang, R., & Sahata, A. (2017). Penyuluhan Pemasaran dan Pelatihan Inovasi Pangan Holtikultura Desa Nagrog Cicalengka (Jawa Barat). Journal of Empowermentmpowerment, 1(2), 121–138. https://jurnal.unsur.ac.id/je/article/view/207/127
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta