IMPLEMENTASI VIDEO ANIMASI BERBASIS APLIKASI CANVA UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN FIKIH MTsN 7 ACEH UTARA
Main Article Content
Muharmi ‘Asyrina
The development of information and communication technologies encourages learning innovations that are adaptive to the needs of the digital generation. One potential medium is animated videos, which are able to present material visually, interactively and contextually. This research was motivated by students' low interest in learning in the Jurisprudence class IX MTsN 7 North Aceh subject due to the dominance of conventional monotonous methods. The aim of the research is to analyze the implementation and influence of the use of Canva application-based animated videos on increasing students' interest in learning in Qurban and Aqiqah materials. The research used a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of observations, semi-structured interviews and documentation. Data analysis is carried out through reduction, presentation and verification stages. Results showed that the application of Canva animated videos significantly contributed to the improvement of attention, understanding, and participation of students, while supporting the pedagogical effectiveness of teachers. Despite technical constraints, this medium has proved to be relevant and effective in strengthening learning motivation.
Aidah, L. S., & Ali, M. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Digital Mata Pelajaran SKI Siswa Kelas 10 Di MAN 3 Sragen Tahun Pelajaran 2023/2024. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1565–1572.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Dewi vera susanti, D. A. (2022). 2024-Article Text-6565-1-10-20220814.pdf.
Febriana, N. L., & Muflihin, A. (2025). Tantangan Guru PAI dalam Menghadapi Generasi Alpha : Kebutuhan Pembaruan Metode Belajar di Era Digital. 2(1), 1–5. https://doi.org/00.00000/cendekia.v99i1.paperID
Fernanda, S. A., Fernica, V. O., & Pratama, M. B. (2025). Penerapan Evaluasi Autentik Dalam Pembelajaran Pendidikan. 1, 334–340.
Firdaus, I., Hidayati, R., Hamidah, R. S., Rianti, R., Cahyuni, R., & Khotimah, K. (2023). Model-Model Pengumpulan Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, Vol.1 No.2(2), 107.
Hambali, U. N., Natsir, R. Y., & Nasir, N. (2023). Tinjauan Literatur tentang Integrasi Teknologi dalam Proses Pembelajaran Keterampilan Bahasa Inggris. Jurnal Dieksis Id, 3(2), 128–141. https://doi.org/10.54065/dieksis.3.2.2023.346
Kristianita, B. P.-A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Canva Pada Mata Pelajaran PKN Materi Persatuan Dan Kesatuan Kelas V Sd Negeri 065013 Medan. 2, 1–23.
Nasution Inom, Hakim Maulana, A. O. (2025). Model dan Praktik Evaluasi Program Pendidikan untuk Meningkatkan Mutu. 5, 458–466.
Nasyriyah, I. (2024). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Video Teks Animasi dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa MTs Sunan Kalijaga. Islamika, 6(2), 560–575. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i2.4571
Nurhasanah, E., & Alfisyah, N. F. (2024). Pembuatan Video Animasi Gerakan Sholat Materi Fiqih Berdasarkan 4 Mazhab di Madrasah Tsanawiah Pendahuluan Dalam era teknologi yang semakin maju , media pembelajaran berbasis teknologi , seperti video animasi , semakin populer dalam mendukung kegiatan mem. 5636(4), 688–699.
Solihati, I. N. (2023). Inovasi Bahan Ajar Atau Pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 1– 23.
Sunami, M. A. dan A. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. Waruwu, M. (2024). Pendekatan Penelitian Kualitatif: Konsep, Prosedur,
Kelebihan dan Peran di Bidang Pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236
Widiarti, M., Laksono, K., & Amri, M. (2024). Penggunaan Dampak Positif Terhadap Eksplorasi Kreativitas Literasi Digital Painting Canva Pembelajaran Puisi Kelas 5 SDN Gondek. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 14–21. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i1.2965
Wulan, S. (2024). JOURNAL OF SCIENTIFIC STUDIES Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Pada Mata. 1(2), 95–103.
Yuyun, A. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384–2394. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1237