INOVASI PENGEMBANGAN BAHAN AJAR PAI INTERAKTIF BERBASIS SCHOOLOGY UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SMA NEGERI 1 PEULIMBANG
Main Article Content
Zulfannur
This research aims to develop interactive teaching materials for Islamic Education (PAI) using the Schoology platform to improve students’ learning motivation at SMA Negeri 1 Peulimbang. Using a qualitative descriptive approach, the study explores the design, implementation, and impact of Schoology-based learning. Data were gathered through interviews, classroom observations, and document analysis. Findings show that Schoology integration enhances motivation by providing engaging, flexible, and interactive experiences through videos, quizzes, and discussion forums. Students felt more enthusiastic, confident, and independent, as learning became accessible anytime and anywhere. Teachers benefited from easier material design, student monitoring, and feedback, though some faced challenges with technology mastery, limited internet, and device access. Training and support helped address these barriers. Overall, Schoology-based materials improved motivation, participation, critical thinking, and collaboration, supporting 21st-century education needs. The study emphasizes the importance of digital integration and broad support from schools, teachers, parents, and government.
Abnisa, Almaydza Pratama, ‘Peranan Motivasi Belajar PAI Siswa Melalui Metode Tanya Jawab Di SMAN 6 Tangerang’, Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9.1 (2024), pp. 375–80, doi:10.29303/jipp.v9i1.2066
Adnan, Mohammad, ‘Guru Dalam Meningkatkan Mutu’, CENDEKIA : Jurnal Studi Keislaman, 3.1 (2017), pp. 133–50
Akhyar, Muaddyl, Junaidi Junaidi, Supriadi Supriadi, Susanda Febriani, and Ramadhoni Aulia Gusli, ‘Implementasi Kepemimpinan Guru PAI Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Teknologi Di Era Digital’, Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 18.6 (2024), p. 4234, doi:10.35931/aq.v18i6.3855
Alatas, Mochamad Arifin, ‘Implementasi Model Blended Learning Dengan Google Clasroom Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia’, GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2023, doi:10.19105/ghancaran.vi.11781
Anita, Rif’iy Qomarullah, Muhammad Yusuf, Arif Friyadi, Dita Lestari, and Susana Labuem, Yang Terdepan Dalam Menghadapi Pembelajaran Daring, Yang Terdepan Dalam Menghadapi Pembelajaran Daring, 2021
Aqmarina, Devi Nur, and Mohamad Joko Susilo, ‘Ta ’ Lif : Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam’, 1 (2025)
Arifatul Adawiyah, Ike Nuryolanda, Najwa Laika Putri Abdi, Niken Widy Astuti, and Siti Nur Aida, ‘Strategi Pembelajaran IPA Yang Menyenangkan: Menumbuhkan Rasa Penasaran Siswa SD’, AT-TAKLIM: Jurnal Pendidikan Multidisiplin, 2.1 (2025), pp. 158–69, doi:10.71282/at-taklim.v2i1.32
Ashari, Muhammad Khakim, Sukijan Athoillah, and Moh Faizin, ‘Model E-Asesmen Berbasis Aplikasi Pada Sekolah Menengah Atas Di Era Digital: Systematic Literature Review’, TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6.2 (2023), p. 132, doi:10.30659/jpai.6.2.132-150
Ayu Desy N. Endah Lulup T P. dan Suharsono Naswan, ‘Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Spiritual Hasil Belajar Akuntansi’, Jurnal Ekonomi, 4. (2014), p. 4
Fachrial, Edy, S Si, and M Si, Berbasis Pembelajaran Online ( Daring ), Pena Persada, 2020, <https://www.academia.edu/download/64343026/MANAJEMEN LULUSAN BERBASIS PEMBELAJARAN ONLINE (DARING).pdf>
Fahlevi, Mahfudz Reza, ‘Kajian Project Based Blended Learning Sebagai Model Pembelajaran Pasca Pandemi Dan Bentuk Implementasi Kurikulum Merdeka’, Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5.2 (2022), pp. 230–49, doi:10.32923/kjmp.v5i2.2714
Fatah, Universitas Sultan, Universitas Sultan, and Muhammad Syafiuddin, ‘Meningkatkan Aksesibilitas Pendidikan Melalui Teknologi : Tantangan Dan Solusi Di Negara Berkembang’, 11 (2025), pp. 224–31
Fauziyah, Nurul, Achmad Ruslan Afendi, Muhammad Rohan Saputra, and Kamaria Kamaria, ‘Pemanfaatan Aplikasi Tiktok Dalam Mata Pelajaran PAI Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Era Digital’, Borneo Journal of Islamic Education, 3.1 (2023), pp. 19–29, doi:10.21093/bjie.v3i1.6257
Hapsari, Swita Amallia, and Heri Pamungkas, ‘Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online Di Universitas Dian Nuswantoro’, WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18.2 (2019), doi:10.32509/wacana.v18i2.924
Kuswanto, Edi, ‘Peranan Guru PAI Dalam Pendidikan Akhlak Di Sekolah’, MUDARRISA: Journal of Islamic Education, 6.2 (2015), p. 194, doi:10.18326/mdr.v6i2.194-220
Mashudi, Mashudi, ‘Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21’, Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4.1 (2021), pp. 93–114, doi:10.23971/mdr.v4i1.3187
Masruri, Eko Makhmud Hidayat, and M. Misbah M. Misbah, ‘Studi Literatur: Efektivitas Penerapan Project Based Learning (PjBL) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Tingkat Sekolah Menengah Atas’, Jurnal Kependidikan, 11.2 (2023), pp. 301–17, doi:10.24090/jk.v11i2.9297
Maulida, Nadia, and Syamsuyurnita Syamsuyurnita, ‘Implementasi Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pengenalan Budaya Indonesia Di Sanggar Bimbingan Kampung Bharu Malaysia’, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5.2 (2025), pp. 880–88, doi:10.53299/jppi.v5i2.1412
Munsoji, Munsoji, ‘Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Multimedia Pembelajaran Interaktif (MPI) Pada Materi Menjauhi Perilaku Takabur’, Al-Khos: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1.2 (2021), pp. 46–63, doi:10.62808/al-khos.v1i2.6
Parnawi, Afi, and Dian Ahmed Ar Ridho, ‘Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral Dan Etika Siswa Di SMK Negeri 4 Batam’, Berajah Journal, 3.1 (2023), pp. 167–78, doi:10.47353/bj.v3i1.209
Pratiwi, Amdhani Mulya, Calvin Asvino Putra, Listia Wardana, Krisna Ardyan Kusuma, Fitriana, Muhammad Surya Muttaqien, and DIan Permata Sari Dayu, ‘Implementation of Blended Learning to Improve Students’ Critical Thinking in the Independent Curriculum’, National Seminar on Language, Literature, Arts and Basic Education 2, 2.November (2022), pp. 148–56 <https://jurnal.stkipbjm.ac.id/index.php/sensaseda/article/view/2058> Saádi, Ahmad, ‘Pengumpulan Data Yang Efisien Pada Penelitian Tindakan Kelas:
Teknik, Alat, Dan Tantangan’, Al-Amin: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2.2 (2025), pp. 90–108, doi:10.53398/alamin.v2i2.377
Sakti, Wahyu, Gunawan Irianto, Triyanna Widiyaningtyas, Muhammad Afnan, Abdullah Iskandar Syah, Afif Abdul Hadi, and others, ‘Bulletin of Community Engagement’, 3.2 (2023), pp. 2019–24
Sebagai, Diajukan, Salah Satu, Memperoleh Gelar, Sarjana Strata, and Pendidikan Agama Islam, ‘Dampak Distance Learning Di Tengah Wabah Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Pai Di Smait Asy-Syukriyyah Cipondoh Skripsi’, 2021
Suranata, Kadek, and Ifdil Ifdil, ‘Keefektifan Program Konseling Singkat Berfokus Solusi Dalam LMS Schoology Untuk Meningkatkan Perilaku Hidup Sehat Siswa Di Masa Pandemi Covid-19’, Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 9.2 (2021), p. 171, doi:10.29210/161600
Tiya, Kadir, ‘Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Fisika’, Jurnal Pendidikan Matematika, 4.2 (2013), pp. 177–90
Wibowo, Sabillah Rizqi, Yundumasiwi Arsyfatan Sugiarto, and Amirul Arif, ‘Optimalisasi Flipbook Sebagai Media Inovatif Dalam Pengembangan Bahan Ajar Elemen Akuntansi Lembaga Fase F Kelas XI’, Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 6.1 (2025), pp. 24–31, doi:10.54371/ainj.v6i1.739
Yulianto, Dwi, ‘Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Interaktif Dalam PMRI Berbasis Youtube Untuk Meningkatkan Daya Tarik Terhadap Siswa’, Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 7.2 (2022), pp. 193–209, doi:10.23969/symmetry.v7i2.6630
Zainuddin, Zamzami, ‘Tinjauan Model Pembelajaran Blended Learning Pada Perguruan Tinggi Di Era New Normal Covid-19: Kebijakan Dan Implementasi’, Asia-Pacific Journal of Public Policy, 2021, pp. 34–45, doi:10.52137/apjpp.v7i2.65
Zulfiati, Heri Maria, Elyas Djufri, and Trio Ardhian, ‘Pengembangan E-Learning Schoology Pada Masa Pandemi Covid-19 Di PGSD FKIP Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa’, Taman Cendekia: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 5.1 (2021), pp. 579–92, doi:10.30738/tc.v5i1.9130




