Menalar Konstruksi Sejarah Pembentukan Madzhab Fiqh Islam dalam Upaya Menyelaraskan Moderasi Bermadzhab

Authors

  • Muhammad Nur Murdan Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Majene

DOI:

https://doi.org/10.47766/almabhats.v7i2.1039

Keywords:

Ijtihad, Hukum Islam, Madzhab, Moderasi

Abstract

Abstract: The development of Islamic law (sharia) must be connected to the situation and conditions of the society it faces. This phenomenon has been evident since the prophetic era and continued to develop after the passing of Prophet Muhammad, where the application and establishment of several Islamic laws were formulated through the method of ijtihad (consensus and analogy). The results of ijtihad were then followed by ordinary Muslims, forming certain groups and factions who believed in the truthfulness of their mujtahid imams. At the grassroots level, these differences escalated into disputes and factional fanaticism, sometimes resulting in phenomena within the Muslim community. This article attempts to revisit the history of forming fiqh (Islamic law) schools to strengthen and align moderation in being affiliated with a specific school of thought amid the rigidity of the Muslim community, who blamed each other between schools of thought and another.

Abstrak: Perkembangan syariat Islam tidak lepas dari situasi dan kondisi masyarakat yang dihadapinya. Hal ini terlihat sejak era kenabian dan selanjutnya berkembang pada masa sepeninggal Nabi Muhammad saw., dimana penerapan dan penetapan beberapa hukum Islam dirumuskan dengan metode ijtihad (ijma’ dan qiyas). Hasil ijtihad tersebut selanjutnya diikuti oleh ummat Islam yang awam, membentuk kelompok dan golongan tertentu, yang saling meyakini kebenaran imam mujtahid mereka. Perbedaan-perbedaan itu, pada tatanan masyarakat bawah meruncing menjadi perselisihan dan fanatisme golongan, sehingga terkadang masyarakat dihadapkan pada fenomena dalam intern Islam. Tulisan ini mencoba mengulas kembali sejarah pembentukan madzhab fiqh (hukum Islam) dalam usaha menguatkan dan menyelaraskan moderasi dalam bermadzhab di tengah-tengah kejumudan ummat yang saling menyalahkan antara satu madzhab dengan madzhab yang lainnya.

References

’Uways, A. H. (1998). Fiqih Statis dan Fiqih Dinamis. Pustaka Hidayah.

Afif, W. (1991). Pengantar Studi Perbadingan Mazhab. Darul Ulum Press.

Al-Asymawiy, M. S. (2012). Studi Kritis Nalar Syari’ah,. LKiS Pelangi Aksara.

Al-Buthi, M. S. R. (1981). Muhadarat fi al-Fiqh al-Muqarin. Dar Al Fikr.

Al-Buthi, M. S. R. (2005). al-Laa Mazhabiyyah, Akhtar Bid’ah Tuhaddid al-Syari’ah al-Islamiyyah. Dar Al-Farabi.

Al-Ghazali, A. H. (2008). Al-Mustasfa min ‘Ilm al-Ushul. Dar al-Kutub al-Ilmiah.

Al-Nawiy, S. R. (2006). Kaedah-Kaedah Taqlid. Pustaka Alphabet.

Al-Qahthan, M. (2001). al-Tasyri’ wa al-Fiqh fi al-Islam; Tarikhan wa Manhajan (V). Maktabah Wahbah.

Al-Qardhawi, Y. (1993). Madkhal li al-Dirasat fi al-Syar’iyat al-Islamiyah. Muassasat al-Risalah.

Al-Segaf. (1940). Majmu’ah Sab’ah al-Kutub al-Mufidah. Maktabah al-Babie al-Halabie.

Al-Waniy, T. J., & Khalil, I. (1995). The Qur’an and The Sunnah. Dar Ibn Hazm,.

Al-Zarqa’, M. A. (2004). al-Madkhal Fi al-Fiqhi al-‘Amm. Dar al-Qalam.

Anthony, S. W. (2020). Muhammad and The Empires of Faith: the Making of the Prophet of Islam. Univ of California Press.

Arfan, A. (2008). Genologi Pluralitas Mazhab dalam Hukum Islam. UIN Malang Press.

Azizy, A. Q. (2003). Reformasi Bermazhab; Sebuah Ikhtiar Menuju Ijtihad Saintifik Modern (II). Penerbit Teraju.

Bik, H., & Zuhri, M. (1980). Sejarah Pembinaan Hukum Islam; terj. Tarikh Al-Tasyri’ Al-Islami. Darul Ihya.

Bisri, C. H. (2003). Model Penelitian Fiqh. Kencana Prenada Media.

Danial, D., Usman, M., & Sari Dewi, N. (2022). The Contestation of Islamic Legal Thought: Dayah’s Jurists and PTKIN’s Jurists in Responding to Global Issues. Ijtihad : Jurnal Wacana Hukum Islam Dan Kemanusiaan, 22(1), 19–36. https://doi.org/10.18326/ijtihad.v22i1.19-36

Djamil, F. (1997). Filsafat Hukum Islam (I). Logos Wacana Ilmu.

Fitzpatrick, C., & Walker, A. H. (2014). Muhammad in History, Thought, and Culture: An Encyclopedia of the Prophet of God [2 volumes]. abc-clio.

Hasan, M. A. (1996). Perbandingan Mazhab. P.T. Rajawali Grafindo Persada.

Hughes, A. W. (2021). Islam and Its History. In Handbook of Contemporary Islam and Muslim Lives (pp. 3–18). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-32626-5_4

Iqbal, M. (2001). Fiqh Siyasah, Kontekstualisasi Doktrin Politik Islam. Gaya Media Pratama.

Kab’bah, R. (1999). Hukum Islam di Indonesia; Persfektif Muhammadiyah dan NU (Universita).

Khalaf, A. W. (2002). Sejarah Pembentukan dan Perkembanagan Hukum Islam. PT. Raja Grafindo Pesada.

Murdani, D. (2022). Globalization and the Paradigm of Islamic Law Implementation in Aceh. Mazahib, 21(1), 1–28. https://doi.org/10.21093/mj.v21i1.4323

Mustari, A. (2012). Pengaruh Madzhab dalam Kodifikasi Hukum Islam di Indonesia. Alauddin University Press.

Rawls, J. (2000). A Theory of Justice, Revised Edition. Harvard University Press.

Rusd, I. (2005). Bidayatul Mujtahid wa Nihayatul Muqtasid. Dar Al-Sasah.

Shiddiqi, N. (1997). Fikih Indonesia; Penggagas dan Gagasannya. Pustaka Pelahar.

Sirry, M. A. (1995). Sejarah Fiqh Islam; Sebuah Pengantar. Risalah Gusti.

Syukur, A. (1990). Perbandingan Mazhab. P.T. Bina Ilmu.

Yatim, B. (2008). Sejarah Peradaban Islam; Dirasah Islamiyah. P.T. Rajawali Grafindo Persada.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Murdan, M. N. (2022). Menalar Konstruksi Sejarah Pembentukan Madzhab Fiqh Islam dalam Upaya Menyelaraskan Moderasi Bermadzhab. Al Mabhats : Jurnal Penelitian Sosial Agama, 7(2), 103–120. https://doi.org/10.47766/almabhats.v7i2.1039